Dos. İlham Əhmədov: "Təhsil innovasiyaları inkişafın əsasıdır"

 

Dos. İlham Əhmədov:
 

Dos.  İLHAM ƏHMƏDOV

Müasir təhsildə gedən qlobal proseslərin səciyyəvixüsusiyyəti onun fasiləsiz modernləşməsidir. Təhsildəmodernləşmənin  əsas  məqsədi  kütləvi təhsil şəraitində yüksək keyfiyyətə nail olmaqdır.  İnkişafetmiş ölkələrin təhsil sistemləri qlobal tendensiyalarauyğun inkişaf edir. Təhsildə qlobal tendensiyalardünyanın yeni inkişaf səviyyəsi ilə  müəyyən edilir.  Bu məqsədlə bir çox ölkələrdə müvafiq təhsil strategiyaları    inkişaf proqramları hazırlanmış, hal-hazırda icra edilməkdədirlər.  Bu gün təhsiləstrateji yanaşma daha  vacibdir, nəinki hər hansı digərfəaliyyət sahələrinə.   Bu strategiyalar onlaraəsaslanan təhsil islahatları  məhz sürətlə dəyişəndünyanın innovativ çağırışlarına cavab verməlidir.  

Innovasiya nədir? İnnovasiyayeniliyin məzmunu onun reallaşmasıdır. Bu termindəniqtisadiyyatda,  sonralar isə  müxtəlif  elmlərdə  genişistifadə etməyə başlamışlar.  Innovasiyaların,  yeniliklərin  yaradılması  müxtəlif  elm  sahələrindəspesifik cəhətlərlə  müəyyən  edilir.  Amma müxtəlif sahələrdə  intellektual yeniliklərin yaradılması, ixtiraçılıq,  səmərələşdirmə  kimi  mürəkkəb proseslərin  müəyyən  ümumi  tərəfləri mövcuddur.  Hətta bu proseslərin alqotitmi    mövcuddur.  TRİZ (teoriya reşeniye tvorşeskix zadaç),  ARİZ (alqoritm reşeniye izobretatelnıx  zadaç) kimi nəzəriyyə metodikalar bu gün dünyada çox geniş yayılmışdır. Yaponiya, Cənubi Koreya  v.s. innovasion inkişaf   yolu  tutan  ölkələr  xeyli müddətdir ki, bu fənnləri orta  məktəblərdə tədris edirlər.  Universitetlərə  qəbul zamanı   abituriyenlər  bu  fənndən imtahan verirlər.  Fərəhli  haldır ki, bu nəzəriyyələr  vaxtı ilə Bakıdayaradılmışdır.   Belə  ki,  onların müəllifi  tanınmış ixtiracı  G. S. Altşuller  Bakıda dogulmuş  SSRİ dağılana qədər   burada yaşamışdır.  Bu səbəbdənmühəndis-texniki  sahədə çalışanlar üçün  TRİZ  üzrəilk təlim kursları da Bakıda təşkil edilmişdir.  

 

Müasir zamanda təhsildə innovasiyaların(yeniliklərin) yaranmasına səbəb ola  bilən  bir sıratendensiyaları qeyd etmək olar:

Təhsil sisteminin kompleks informasiyalaşması;
İnternetin sürətli inkişafı hesabına təhsildə unikalinkanların yaradılması
tədris prosesinin humanistləşməsi;
Distant təhsilin geniş yayılması;
Süni intellektin təhsilə təsiri;
Təhsilin keyfiyyətinə verilən yüksək tələblər;
Mədəni-mənəvi dəyərlərə yönəlmə;
Ölkələr onların  təhsil müəssisələri  arasındarəqabətlilik münasibətləri.

Bu gün insan fəaliyyətinin bütün sahələrindəinnovasiyalardan geniş istifadə edilir. Əslində bəşərtarixində  innovasiyalar həmişə olmuş,  bəşəriyyətin inkişafı  məhz  innovasiyalar hesabına  mümkünolmuşdur.  Son 20  ildə  isə  innovasiyalar  haqqındadaha çox  söhbətlər  gedir.   Bu   İKT-nin sürətli inkişafı   onun müxtəlif  sahələrdə  tətbiqləri hesabına  çoxsaylı  innovasiyaların  yaradılması, onların    qlobal bazara çıxış imkanlarının art-ması, tətbiqlərinin  operativliyi,  rəqabətədavamlığın iqtisadi səmərənin  yüksəlməsi  ilə əlaqədardır.  

İnnovasiyayenilikanlayışlarısinonimlərdir, çox hallarda eyni mənada istifadəolunurlar. İnnovasiya (yenilik) – yeninin yaradılması tətbiqi prosesidir, yəni elm, texnika, iqtisadiyyat idarəetməni birləşdirən mürəkkəb intellektual prosesdir. O, istehsal istehlak münasibətlərikompleksini əhatə edir. Geniş mənada innovasiyadedikdə,  yeniliklərin (yeni texnologiya, məhsul, xidmət, istehsal, maliyyə, kommersiya)  inzibati,  təşkilati-texniki sosial-iqtisadi qərarlar şəklindəmənfəətli istifadəsi başa düşülür. Bu səbəbdən həm«innovasiya», həm «yenilik» terminləri  eynimənada işlənilir.  İnnovasiyanı yaradan tətbiq edəninsanlara innovator  deyirlər.  Yəni innovator olmadaninnovasiya innovativ  inkişaf mümkün deyil.  İnnovatorun   yaradıcı, qeyri standart təfəkkürə, yüksıkerudisiya savada, sahibkarlıq  qabiliyyətinə  malik  olmalıdır. Bu  xüsusiyyətlər isə  keyfiyyətli təhsil   hesabına mümkündür.  Deməli  innovatorların, dolayısıilə innovasion inkişafda   təhsilin  rolunu  mühümdür.

Hər bir təhsil müəssisəsi  yeniləşmə prosesində 3  mərhələdən keçir:

təşəkkül (yeni təhsil müəssisəsinin,  yeni kollektivinyaranması ya kollektivin  böyük hissəsinintəzələnməsi  mərhələsi).

fəaliyyət (təlim-tərbiyə  prosesinin   ənənəvi,  stabilproqram pedaqoji texnologiyalar əsasında işinin təşkili mərhələsi)

inkişaf (təlim-tərbiyənin köhnə məzmunu   mövcudpedaqoji texnologiyalar yeni sosial-iqtisadi tələblərəcavab vermədiyindən yeni  məzmun, forma texnologiyaların yaradılması    tətbiqi mərhələsi).

İnkişafda olan təhsil müəssisələri ənənəvi, stabil formatda işləyən təhsil müəssisələrindən fərqlənir. Bu fərqlər  özünü idarəetmədə göstərir. Ənənəvi rejimində müsbət nəticə verən pedaqoji texnologiyalar yeni-innovasion   rejimində bəzi hallarda   arzuolunan nəticələr verməyə  bilər. Təhsil müəssisələrindəinnovasion  fəaliyyətin əsas subyekti müəllim,  idarəetmə  obyekti isə təlim-tərbiyə prosesidir. İnkişafetmiş  təhsil müəssisələrində idarəetmənin predmetitəhsilin məqsədi, məzmunu, metod formalarıdır. Praktik olaraq, hər bir innovasion təhsil prosesininobyekti  təhsilalanlardır. Tədqiqatçıların təhsilmüəssisəsi rəhbərlərinin  əsas vəzifəsi təhsilinproqnozlaşdırılan nətıcələrinə maksimumyaxınlaşmaqdır.   Ona görə təhsil müəssisəsində tətbiqedilən  hər bir innovasiya  prosesi  idarəedilməlidir.

Bu mənada TN-  yeni istiqamətli  fəaliyyətəehtiyac var.   Bu gün dünyada reallaşan təhsilislahatları  əsasən təhsil innovasiyalarına əsaslanır.  Ölkədə təhsil siyasətini formalaşdıran həyatakeçirən qurum kimi   Təhsil Nazirliyi  təhsil islahatlarının proqnozlaşdırılmasında,  layihələndirilməsində, icrasında səmərəliinnovasiyalardan istifadə etsin. Yaxşı olar ki,  TəhsilNazirliyinin   tərkibində (nəznində) təhsilə dairinnovasiyaların yaradılması,  bu sahədə beynəlxalqtəcrübənin öyrənilməsi,  təhlili, onların ölkə təhsilindətransferi (praktik  tətbiqi), pedaqoji elmin son nailiyyətlərinin təhlili, təlimin yeni  texnologiyalarınınöyrənilməsi, öyrəncilərə biliklərin  yeni üsullarla çatdırılması,  biliklərin   diaqnostikası, təhsilinməzmununun  yenilənməsi v.s. məqsədlərlə  təhsilinistiqamətləri pillələri üzrə xüsusi qurumunyaradılmasına   ya mütəxəssis-ekspertlərinfəaliyyətinin təşkilinə ehtiyac var. 

Mütəxəssis-ekspertlərlə işin əsas məqsədi islahatların səmərəliliyin yüksəldilməsi bu sahədəbeynəlxalq standartların tətbiqidir.  Mütəxəssis-ekspertlərin vəzifələrinə təhsilin müvafiq sahələrinintəkmilləşdirilməsinə yönəlmiş inkişaf strategiyalarınıhazırlamaq, təhsil innovasiyaların öyrənilməsində onların praktikada tətbiqində iştirak etmək, ayrı ayrısahələrin inkişafı üzrə konsepsiya, strategiya,  metodologiya, metodikalar metodik təlimatlarıhazırlamaq, təhsil seqmentləri müəssisələrinə təşkilati-metodik konsaltinq yardım göstərmək s. məsələləraiddir. 

 Son 5 ildə   təhsil sistemində reallaşanTəhsildəinnovasiyalaradlı qrant müsabiqəsi bu sahəyə  realinnovativ  tövsiyyələr  verə bilmədi.

Paralel.az

0.016870975494385